PODRÓŻE

Wrocław: miasto mostów i krasnali

Przybyszowi, który po raz pierwszy odwiedza Wrocław, w oczy rzuca się przede wszystkim jego niemiecki charakter obecny w wielu miejscach. Nie ma w tym nic dziwnego - położone nad Odrą miasto przez ponad tysiąc lat swojej historii przechodziło z rąk do rąk. Władali nim Polacy, Czesi i Niemcy. I to właśni ci ostatni mieli ogromny wpływ na to, jak Wrocław wygląda dziś, bowiem od połowy XVIII w. do zakończenia II wojny światowej pozostawał on w strefie wpływów niemieckich.
Wrocław: miasto mostów i krasnali

Dziś Wrocław jest jednym z najpiękniejszych, najciekawszych i najszybciej rozwijających się polskich miast. Jednak tuż po II wojnie światowej jego przyszłość nie wydawała się różowa - zamieniony w miasto-twierdzę w 1944 r. bardzo ucierpiał podczas walk w pierwszej połowie 1945 r. Szacuje się, że zniszczeniu uległo ok. 65 proc. tkanki miejskiej, a życie straciło ponad 100 tys. osób. 

Już po wyzwoleniu, w mieście grasowali szabrownicy, a radzieckie wojska w drodze powrotnej do domu nie tylko kradły co cenniejsze rzeczy, ale też podpalały i wysadzały całe dzielnice. Również nowi polscy mieszkańcy - w ogromnej większości repatrianci ze wschodu - nie czuli z miastem żadnej więzi, a do tego nikt nie miał pewności, czy miasto będzie polskie, czy też w wyniku powojennego ustalania granic ponownie stanie się niemieckie. Osierocony i ogołocony ze wszystkiego, co cenne, Wrocław szybko zyskał miano “stolicy polskiego dzikiego zachodu”. 

Europejska stolica kultury

71 lat po zakończeniu drugiej wojny światowej Wrocław świętował swoje odrodzenie jako Europejska Stolica Kultury. Po wojennej zawierusze i tym, co nastąpiło zaraz po niej, zostało tylko wspomnienie. Miasto zostało odbudowanie na każdym poziomie - architektonicznym, zabytkowy, kulturalnym, społecznym i gospodarczym. Stało się najważniejszym punktem na mapie Dolnego Śląska, przyciągającym firmy, inwestycje a także - dzięki świetnym szkołom wyższym - rzesze młodych ludzi. 

Dzisiejszy Wrocław to miasto na wskroś europejskie, które odwiedzającemu je turyście ma do zaoferowania bardzo dużo. Nazywane “polską Wenecją” urzeka ponad setką mostów i kładek, licznymi rzekami, kanałami i wyspami. Jego wielokulturowość i skomplikowaną historię widać na każdym kroku w architekturze - gotyk, renesans, barok, secesja, modernizm, styl narodowy III Rzeszy, socrealizm i postmodernizm współistnieją obok siebie pokojowo, choć nie zawsze stylowo. Bogata oferta kulturalna przyciąga nie tylko mieszkańców, ale też przybyszów z Polski i z zagranicy. Wrocław jest miastem przyjaznym wszystkim przybyszom niezależnie od tego, co ich do niego przywiodło. 

fot. Serhii Perevera, unsplash.com

fot. Serhii Perevera, unsplash.com

Jak dojechać do Wrocławia?

Jako jedno z największych polskich miast, Wrocław jest doskonale skomunikowany z resztą Polski i z krajami ościennymi. Lotnisko obsługuje loty krajowe i międzynarodowe, a na dworcu Wrocław Główny zatrzymują się pociągi lokalnych, krajowych i międzynarodowych przewoźników. 

Miastu sprzyja też dobra sieć dróg szybkiego ruchu - będąca częścią europejskiego szlaku E40 autostrada A4 przecinająca południe Polski z zachodu na wschód, droga szybkiego ruchu S8, dzięki której czas przejazdu do stolicy skrócił się do około 3,5 h, łącząca Wrocław z Poznaniem S5 czy wreszcie biegnąca Dolnego Śląska na Pomorze Zachodnie S3. 

Tak więc do miasta można dotrzeć na różne sposoby, ale jeśli planujecie zobaczyć coś więcej niż ścisłe centrum, najlepiej wypożyczyć auto. Nasz najbliższy oddział znajduje się w Krakowie - podróż z Małopolski na Dolny Śląsk zajmie nieco ponad 3 godziny.

fot. David Mohseni, unsplash.com

Co zobaczyć? 

Wrocław to jedno z tych miast, które dla każdego mają coś miłego. W jednym krótkim tekście nie zmieścimy wszystkich atrakcji dolnośląskiej stolicy, więc proponujemy Wam 5 subiektywnych obowiązkowych atrakcji podczas wizyty w dolnośląskiej stolicy. 

Rynek

Obowiązkowy punkt na mapie wszystkich wycieczek. Wrocławski Rynek jest jednym z największych w Europie średniowiecznych placów targowych. Jego granice zostały wytyczone w XIII w. - wraz z sąsiadującym z rynkiem Pl. Solnym i Nowym Targiem był głównym miejsce uprawiania handlu. 

Do rynku prowadzi aż 11 ulic, a sam plac liczy blisko 40 tys. m2. Na środku znajduje się gotycki Stary Ratusz, w którym dziś mieści się muzeum; z kolei władze miejskie mają swoją siedzibę w Nowym Ratuszu.

Fundatorami otaczających rynek kolorowych kamienic byli zamożni wrocławscy mieszczanie - to dzięki nim powstały m.in. Kamienica pod Gryfami czy Kamienica pod Elektorami. W ich piwnicach i na parterach mieszczą się słynne wrocławskie knajpki i restauracje, a wśród nich jedna z najstarszych w Polsce Piwnica Świdnicka założone w 1273 r. 

fot. Reiseuhu, unsplash.com

Ostrów Tumski 

Ostrów Tumski to jedna z najstarszych części Wrocławia - to właśnie tutaj znajdziecie najpiękniejsze budynki sakralne miasta: XIII-wieczną gotycką katedrę pod wezwaniem Jana Chrzciciela, kościół Św. Krzyża czy kościół Św. Marcina. Jest tu też przepiękny ogród botaniczny Uniwersytetu Wrocławskiego, w którym zgromadzono wiele okazów flory z całego świata.

Do XIX w. teren ten był wyspą, jednak po zasypaniu jednej z odrzańskich odnóg stał się częścią stałego lądu. Również do XIX w. Ostrów Tumski miał charakter wyłącznie kościelny. Dziś sacrum przeplata się tu z profanum, lecz czas nadal płynie tu nieco wolniej niż w pozostałych częściach miasta, a gazowe latarnie zapala latarnik.  

fot. visitwroclaw.eu

Wrocławskie mosty 

W mieście posiadającym ponad 130 mostów wybór tych kilku najpiękniejszych i najciekawszych jest niezwykle trudny. Mimo wszystko w naszym zestawieniu wspomnimy o trzech najbardziej charakterystycznych. 

Most Tumski łączy opisany powyżej Ostrów Tumski z Wyspą Piaskową i bez wątpienia jest ulubionym miejscem zakochanych - to właśnie tutaj zostawiają oni kłódki na znak wiecznego trwania łączącej ich miłości. Jako że łączył świecką część miasta z kościelną, przy wejściu na most stoją figury św. Jana Chrzciciela i św. Jadwigi. Obecna stalowa przeprawa została wybudowana w 1889 r., wcześniej istniały tu mosty zwodzone.

fot. visitwroclaw.eu

Charakterystyczną czerwień balustrad spotkamy z kolei na Moście Piaskowym. To najstarszy żelazny most we Wrocławiu, którego otwarcie miało miejsce w 1861 r. Most Piaskowy łączy północną i centralną część miasta. Jego nazwa wywodzi się od Wyspy Piaskowej. 

fot. Michał460, wikipedia.com

Ostatnim mostem, o którym koniecznie trzeba wspomnieć jest Most Grunwaldzki. Wybudowany na początku XX w. z granitu strzegomskiego i granitu karkonoskiego nader często zmieniał nazwę - początkowo był Mostem Cesarskim, potem Wolności, aby w końcu na dłużej zostać Mostem Grunwaldzkim. W czasie budowy był jedną z najnowocześniejszych przepraw, wykorzystującą technologię stalowych taśm podtrzymujących przęsło. Dziś, po licznych renowacjach, Most Grunwaldzki odzyskał swój dawny blask.

fot. Jar.ciurus, wikipedia.com

Hala Stulecia

Spośród wszystkich budowli Wrocławia widowiskowo-sportowa Hala Stulecia jest jedną z najbardziej charakterystycznych i wzbudzających skrajne emocje. Dla jednych przepiękna emanacja wrocławskiego modernizmu (do tej grupy zalicza się autorka tekstu), dla innych betonowy potwór przypominający o niemieckiej przeszłości miasta. 

Hala Stulecia została wybudowana w latach 1911-1913 na podstawie projektu Maxa Berga. Upamiętniała setną rocznicę wygłoszenia przez cesarza Fryderyka Wilhelma III odezwy Do mojego ludu i zwycięstwa nad wojskami napoleońskimi pod Lipskiem. W zamierzeniu miała być obiektem wystawowym, w którym zlokalizowane miały zostać ekspozycje w ramach Wystawy Stulecia.

Tym, co wyróżnia Halę Stulecia na tle innych obiektów tego typu, jest wykorzystanie żelbetu na niespotykaną wcześniej skalę. Max Berg projektował go mając na względzie przede wszystkim jego funkcjonalność, a dopiero potem wygląd. Dzięki temu powstała budowla unikatowa i oryginalna, która w 2006 r. została wpisana na światową listę UNESCO

Założenie wystawowe dopełniają Pawilon Czterech Kopuł, Pergola i Ogród Japoński, o którym więcej przeczytacie poniżej. 

fot. visitwroclaw.eu

Ogród japoński w Parku Szczytnickim

Wrocławski Ogród Japoński to według wielu najpiękniejsza część Parku Szczytnickiego. Zaaranżowany przez mistrzów z Dalekiego Wschodu był jedyną egzotyczną częścią Wystawy Ogrodniczej w 1913 r.

W latach 1995-1997 ogród przeszedł renowację na podstawie projektu prof. Ikui Nishikawy, niestety dwa miesiące po otwarciu, podczas powodzi stulecia, na trzy tygodnie znalazł się pod wodą. To sprawiło, że konieczna była kolejna renowacja. 

Dziś Ogród Japoński jest jednym z ulubionych miejsc spacerów i fotograficznych sesji ślubnych. Bogactwo dalekowschodniej roślinności i wyjątkowy klimat tego miejsca sprzyjają niespiesznej kontemplacji. 

fot. visitwroclaw.eu

Wrocławskie krasnale

Nasz tekst o Wrocławiu byłby niepełny, gdybyśmy nie wspomnieli o tutejszych krasnalach, które spotkacie w najróżniejszych - czasem bardzo zaskakujących - miejscach miasta. 

Legenda głosi, że krasnale mają we Wrocławiu swój Podziemny Świat, a w nim swoje królestwo. Wejście do niego prowadzi przez mysią dziurę. Jednak nikt nie wie, o którą mysią dziurę chodzi. Skoro Wrocławianie nie mogą odwiedzić krasnali w ich państwie, zapraszają je do swojego świata podczas wrześniowego Festiwalu Krasnali. Wtedy to skrzaty celebrują swoją przyjaźń z ludźmi. 

Teorii skąd we Wrocławiu wzięły się krasnale jest wiele, dlatego zamiast je przytaczać, po prostu zaproszamy Was do bacznego obserwowania wrocławskich ulic w poszukiwaniu tych najmniejszych mieszkańców miasta.

fot. Pnapora, wikipedia.com

by zwiększyć wygodę przeglądania, strona internetowa CARWIZ korzysta z plików cookie i podobnych technologii. Jeśli będziesz kontynuować przeglądanie tej witryny, uznamy, że zgadzasz się na ich użycie. Więcej informacji »